5 egyszerű lépés az igazán hatékony home office-hoz

Bár jó pár éve már forog a munkaerőpiaci köztudatban, a pandémia előtt még nem sokan találkoztak a home office fogalmával. Az utóbbi időben azonban sokan megismerkedtek vele, és ha kényszerből, akkor inkább a hátrányait viselték, mint az előnyeit élvezték. Gondolom, te is tudnál erről mesélni…

De mi is ez a Home Office és hogyan lehet ezt jól csinálni?

A home office munkahelyet szeretne teremteni a munkáltató által biztosított helyszínektől távol, de azonos, vagy közel azonos lehetőségekkel, otthonunkban vagy akár egy közösségi irodában. A távmunka nem mai találmány, de a jelenlegi technikai lehetőségek, felhő alapú megoldások sokkal könnyebbé teszik kialakítását. A távmunkát lehet teljes munkaidőben végezni minden nap, de lehet hibrid munkavégzéssel heti 2 napot otthon, 3 napot irodában dolgozni.

A jelenlegi helyzet, valamint a világjárvánnyal összefüggő következmények otthoni munkavégzésre, home office bevezetésére kényszerítették azokat, akik korábban irodai környezetben tevékenykedtek. Az elmúlt másfél év során számos visszajelzést hallhattunk arról, hogy ez céges szinten mennyire nehezen működött egyik napról a másikra – arról viszont kevés szó esett, hogy munkatársként ki milyen hatékonyan alkalmazkodott a helyzethez.

A tavalyi év komoly tanulsága, hogy bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe, ami során a jól megszokott munkakörülményeink egyik napról a másikra megváltoznak, ezért néhány tanáccsal szeretnénk segíteni, hogy egy ilyen hirtelen szituációhoz is minél gyorsabban és könnyebben alkalmazkodhass:

1. Teremtsd meg otthonodban az ideális körülményeket.

home office

Nem könnyű előre átlátni, hogy milyen szempontok alapján, főleg, ha nincs is sok idő felkészülni. Induljunk ki abból, hogy mire van szükségünk akkor, ha ugyanolyan minőségben szeretnénk elvégezni a napi feladatainkat, mint egyéb esetekben az irodában?

A tavalyi évben az is egy megoldandó tényezőként merült fel sok család életében, hogy a gyerekeket nem lett volna szerencsés munkaidőnk alatt a nagyszülőkre bízni, ugyanis ők voltak a leginkább kitéve a vírus veszélyeinek.

Ilyenkor könnyen előfordulhat, hogy a home office-ra való berendezkedés, valamint a távoktatás egyszerre érinti az egész családot, ezért igényel némi logisztikát az, hogy mindenki nyugodt körülmények között tudja ellátni a maga feladatát.

Ehhez mindenekelőtt találnunk kell egy nyugodt környezetet, nemcsak a munkánkhoz szükséges koncentráció miatt, hanem azért is, hogy 1-1 tárgyalás, meeting, online megbeszélés közben ne keletkezhessen akár több ember számára is zavaró háttérzaj.

Ezt a nyugodt környezetet a lakás egy olyan szegletében alakítsuk ki, ahol a megfelelő internetelérés és térerő adott, van elegendő természetes fényforrásunk, valamint javasoljuk, hogy legyen kellő mértékben elszeparált attól a tértől, ahol a munka végeztével a magánéletünket éljük. Sokkal kiegyensúlyozottabb hónapok várnak ránk, ha e kettő kellő mértékben elkülönül egymástól.

2. Gondoskodj a technikai szükségletekről, úgy mint laptop, telefon, valamint ugyanilyen fontos, hogy a lakáson belüli irodasarkodban kényelmes széked legyen.

home office

Élvezzük a korlátlan telefonálás nyújtotta lehetőségeket!

A céges e-mail és chat lehetősége mellett sokat javít a közérzeten, valamint munkakapcsolatainkon a rendszeres, korlátlan kommunikáció. Felhő alapú szolgáltatásaink – például konferenciaszoba – által lehetőségünk van a szokásos közös meetingek, napindító reggelik megtartására.

A H1Komm szolgáltatásának segítségével tehát otthoni munkavégzés során sem fognak hiányozni a napunkból a megszokott, közös, csapatépítő tevékenységek.

3. Elengedhetetlen a munkaidő beosztása, napi rutin, szünetek beiktatása.

Ugyanúgy, ahogy az irodában sem csak a munkáról beszélgetünk (mondd, hogy ti sem!), fontos, hogy home office munkavégzés során is kapcsolatot teremthessünk a kollégáinkkal.

Nemcsak munkatársainkkal, hanem ügyfeleinkkel sem okozhat problémát az otthonról történő kommunikáció, ugyanis felhő alapú alközpont segítségével softphone mellékek beállítására is lehetőségünk van, mely segítségével könnyedén kiterjeszthetjük az irodai mellékünket.

Ahhoz, hogy ugyanolyan hatékonyan működjünk, mint az irodában, elengedhetetlen a munkaidő beosztása. Tény, hogy otthon könnyebben ránk találnak azok a helyzetek, amik átmenetileg elvonhatják a figyelmünket a munkánkról – például érkezik egy privát telefon, amit nem halasztunk későbbre. Ha az ilyesmi sűrűn előfordul, vagy rendszeressé válik, akkor nem tudjuk befejezni a napi feladatainkat, mire a munkaidőnk végéhez érkezünk, és ha több alkalommal munkával telnek el az esti órák, az hamar rányomja a bélyegét mind a magánéletünkre, mind a cégnél betöltött szerepünkre.

Ugyanakkor, ha tudatosan használjuk ki a munkaidőt, akkor minden lehetőségünk megvan arra, hogy még előnyt is kovácsoljunk az otthoni munkavégzésből, ugyanis mivel a munkába járással töltött időt megspóroljuk, többet tudunk felhasználni egyéb szükségleteinkre.

Munkával töltött időnket úgy tudjuk a leghatékonyabban kihasználni, ha figyelünk arra, hogy rendszeres időközönként szüneteket iktassunk be. Hosszabb távon demotiváló lehet, ha az egész napunkat az íróasztalunk előtt töltjük el. Ezért az étkezéseink idejére mindenképpen hagyjuk el a munkakörnyezetet, illetve lehetőség szerint a napközben beiktatott szünetek se a hírek böngészésével teljenek el! Amikor csak lehet, álljunk fel az asztaltól – erre nagyon fontos figyelni a minőségi home office eszközök biztosítása mellett. 

4. Rendkívül fontos a munkanap tudatos lezárása.

A nyugati munkakultúrákban kifejezetten ünneplik a munkaidő végét, lezárását. Fontos, hogy ezt mi is megtegyük, ha szeretnénk továbbra is megőrizni a hatékonyságunkat, motivációnkat. Többek között ezért is elengedhetetlen, hogy a munkaterületünk megfelelően elkülönített legyen attól a tértől, ahol a magánéletünket éljük.

Fontos, hogy a napi időbeosztásunk ténylegesen tegye lehetővé, hogy a munkaidő lejártával már ne kelljen dolgoznunk. Az irodai környezetünkben a munkaidő végével természetes a folyamat befejeződése, ugyanis felállunk az irodai íróasztalunktól, és elindulunk haza. Mivel ebben a helyzetben ez nem történik meg, sokkal könnyebben ragadunk a gép előtt, hogy még elolvassunk egy e-mailt, vagy adatokat rögzítsünk egy táblázatban.

A tavalyi évben szűkültek a lehetőségek arra, hogy szociális életet éljünk. Ennél fogva elengedhetetlen, hogy a barátainkat el tudjuk érni telefonon, és a H1Komm szolgáltatása ebben is a segítségedre van.

5. Kulcsfontosságú, hogy folyamatosan figyeljünk oda mentális egészségünkre.

A munkavégzéshez ideális, külön tér, a magánéletünk tiszteletben tartása, a munkaidő tudatos felhasználása, valamint a szünetek beiktatása, és a kapcsolattartás barátainkkal, munkatársainkkal mind-mind támogatják azt, hogy nyugodt körülmények között végezzük el a munkánkat, úgy, hogy mindeközben kellő mértékben feltöltődhessünk munka után barátaink vagy családunk körében.

Elengedhetetlen a kapcsolattartás a tőlünk távol élő családtagokkal, barátokkal, és ebben a helyzetben ezt gyakran csak telefonon tehetjük meg.

A H1Komm biztosítja a minőségi céges kommunikáció minden feltételét, ezáltal otthonról is zavartalanul tarthatod a kapcsolatot partnereiddel és kollégáiddal egyaránt. Korlátlan telefonálás belföldön 0 Ft-os percdíjjal. 

Oszd meg cikkünket a kedvenc csatornádon, vagy küldd el az ismerőseidnek!

Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Hasonló bejegyzések